Page 6 - YKS BÜLTEN SAYI 5
P. 6

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI

                GÜLAY LEYLEK / MEHMET HALİT BAKİ ANADOLU LİSESİ


       Cenap      Şahabettin’in    Evrak-ı    Eyyam,      Ahmet     Haşim’in     Bize    Göre,    Yakup      Kadri
       Karaosmanoğlu’nun  Alp  Dağlarından,  Yahya  Kemal  Beyatlı’nın  Aziz  İstanbul  gibi  eserleri

       Cumhuriyet Dönemi öncesinde deneme türünün özelliklerini taşıyan eserlere örnek sayılabilir. Bu
       isimler  Türk  edebiyatının  ilk  düzyazı  dilini  oluşturma  çabasındaki  girişimlerin  de  öncüsü

       olmuşlardır.
       Türk edebiyatında çoğunlukla fıkra, sohbet, eleştiri gibi türlerle iç içe geçtiği düşünülen deneme
       türü  asıl  gelişimini  Cumhuriyet  Dönemi’nde  göstermiştir.  Bu  dönemde  özellikle  Nurullah  Ataç,

       deneme  yazarı  için  gereken  bilgi  ve  becerilere  sahiptir.  O,  daha  çok  edebiyatın  ve  şiirin
       sorunlarıyla ilgili denemeler yazmıştır. Nurullah Ataç(Karalama Defteri) başta olmak üzere Suut

       Kemal Yetkin (Günlerin Götürdüğü), Sabahattin Eyuboğlu (Mavi ve Kara), Salâh Birsel (Boğaziçi
       Şıngır  Mıngır),  Melih  Cevdet  Anday  (Dilimiz  Üstüne  Konuşmalar),  Nermi  Uygur  (Dilin  Gücü),

       Vedat Günyol (Çalakalem) Cemil Meriç (Mağaradakiler), Adalet Ağaoğlu (Başka Karşılaşmalar),
       Nihad  Sami  Banarlı  (Türkçenin  Sırları),  Beşir  Ayvazoğlu  (Şehir  Fotoğrafları),  Oktay  Akbal

       (Yazarak Yaşamak) deneme türünde eser veren sanatçılardandır.

                  Deneme türü ile ilgili gelebilecek soru tiplerini üç şekilde inceleyebiliriz:



       1)  Okuduğunu  anlama,  okuduğundan
                                                                 Bu     parçada     asıl    anlatılmak     istenen
       genel  anlam  çıkarma.  YKS’de  en  sık
       karşılaştığımız  soru  türüdür,  altı  çizili             aşağıdakilerden hangisidir?

       cümlede  veya  paragrafın  genelinde  asıl                A)Mutluyken         bile      ciddilik     elden
       anlatılmak istenen vb. sorular.                           bırakılmamalıdır.

                                                                 B)İnsanlar  ellerindeki  mutlulukla  yetinmeyi
       SORU 1
       İnsan doğasının yetersizliği yüzünden hiçbir              bilmemektedirler.
       şeyi  duru  ve  yalın  hâlde  tutamıyoruz.                C)Hayatta saf ve tam bir mutluluk yoktur.

       Kullandığımız  her  şeyin  özü  bozulmuştur,              D)İnsanlar     mutlaka     kendilerini   mutsuz
       madenlerin  bile.  Altını  işimize  yarar  hâle
                                                                 edecek bir neden bulurlar.
       getirmek  için  başka  bir  madde  ile  karıştırıp
                                                                 E)Mutluluğun fazlası insanı mutsuz eder.
       bozmak zorunda kalıyoruz. Ne Aristoteles’e,
       Pyrrhon’a  ve  stoacılara  göre  hayatın  amacı
       olan  erdem  ne  de  Kyrene  okuluyla                     CEVAP : Paragraf okunduğunda genelinden

       Aristippos’ın söz ettikleri haz katıksız olarak
                                                                 hayatta  saf  ve  tam  bir  mutluluğun  olmadığı
       elde  edilmiştir.  Kavuşabildiğimiz  zevk  ve
                                                                 sonucu  çıkarılabilir,  C  ŞIKKI  doğrudur.
       nimetlerin      hepsi     mutlaka       dertlerle,

       üzüntülerle  karışıktır.  Zevkin  kaynaklarında           Deneme türünün asıl önemi türün özellikleri
       öyle  bir  acılık  var  ki  çiçekler  arasında  bile      değil,  paragraf  sorularına  kaynaklık  etmesi
       olsa  boğazımızı  yakar.  Derin  bir  sevinçte,
                                                                 hasebiyledir.  Nitelikli  bir  deneme  okuru
       eğlentiden  çok  ciddilik  vardır.  Mutluluk  bile
                                                                 paragraf sorularında başarılı olacaktır.
       haddini aşarsa azap olur.
                                                                                                      S A Y F A   0 4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11