Page 36 - Corporate Governance Business Proposal Magazine Cover
P. 36
BİYOLOJİ
Meral YARALI Atatürk Anadolu L ses
Merhaba sevg l gençler;
YKS maratonuna devam ett ğ m z b r süreçtey z. Planlı ve düzenl çalışmanın meyves n sınavda alacaksınız.
Sıklıkla d nled ğ m z şarkıların sözler n veya b rkaç kez zled ğ m z b r f lmde bazı repl kler hatırlamamız,
tekrarlanan b lg n n unutulmayacağını b ze göster r. Bol soru çözümü de bol tekrardır.
S ze b yoloj ders n sınava yönel k olarak nasıl çalışmalıyım sorusunun cevabını vermeye çalışacağım.
B yoloj bol ter m çeren b r derst r. Heps n aklımızda tutamıyoruz, heps n ezberleyem yoruz ded ğ n z duyar
g b y m. Gençler; ezberlenen b lg unutulmaya mahkumdur. O halde ne yapmalıyız? Önce kend m ze b r ter mler
sözlüğü hazırlamalıyız. B r ün tey çalışırken o ün ten n ç nde geçen ter mler ve anlamlarını b r kenara
yazmalısınız k ht yaç hal nde hemen kullanılmak üzere el m z n altında bulunsun. Bunun yanı sıra çeş tl
kodlamalar gel şt reb l r z. Örneğ n astros t hücres merkez s n r s stem nde bulunan gl a hücreler nden
b r d r. Jetg ller f lm n n sev ml köpeğ astro ve buz devr f lm n n tembel hayvanı s t g b . Bu k f lm karakter
s ze astros t kel mes n n aklınızda kalmasına yardımcı olacaktır. Sınıflandırma basamaklarını tür, c ns,
takım(a le), fam lya, sınıf, şube, alem şekl nde sıralanır. Bunu Türk ye Cumhur yet Futbol Takımı Sahada Şut
Attı şekl nde kodlayab l rs n z. Öte yandan Endo kel mes n n ç, Ekzo kel mes n n dış, H dro kel mes n n su, De
ek n n eks len- eks k (deoks r boz=r bozdan oks jen eks k g b ) anlamlarına geld ğ n aklınızda tutarsanız bazı
b yoloj k olayları daha kolay anlayab l rs n z. S zler daha farklı kodlamalar oluşturab l rs n z.
ÖSYM , b yoloj sorularının çok az b r kısmında doğrudan b lg ster. Sorular ncelend ğ nde salt b lg yer ne
okuduğunu anlama ve b lg y yorumlama şekl nde olduğunu görürüz.
9. sınıf müfredatı ders m z n temel n oluşturur bu nedenle 9. sınıf konularını mutlaka kavramanız
gerekmekte. Organ k b leş kler konusu 12. Sınıfta Genden prote ne, Canlılarda enerj dönüşümler
ün teler nde, Hücre konusu 10. sınıfta Hücre bölünmeler nde, Kalıtımda, 12. sınıfın Genden prote ne
ün tes nde, Canlılarda enerj dönüşümler ün tes nde, B tk b yoloj s ün teler nde yen den karşımıza çıkıyor.
Sınava hazırlanırken EBA Akadem k Destek ve Ortaöğret m Genel Müdürlüğü sayfasında bulunan kazanım
testler zeng n çer ğ le yardımcınız olacaktır.
12. sınıflarda Kasım –Aralık aylarında ,canlılarda enerj dönüşümler ün tes n şl yoruz.
Canlılarda enerj n n temel molekülü ATP d r. Önce ATP molekülünün yapısını öğren yoruz. İht yacımız olan
anahtar kel meler m ze bakalım.
Enerj : Canlının ş yapab lme gücüdür.
Enerj Dönüşümü: Enerj n n b r formdan başka b r forma dönüşmes olarak tanımlanab l r.
Fosfor lasyon: Organ k b leş klere fosfat bağlanmasıdır.
Fotosentez: Canlıların ışık enerj s yardımıyla su ve karbond oks t kullanarak organ k bes n sentez
yapmasıdır.
Bu ün tede kazanmayı hedefled ğ m z lk kazanımlar : ATP n n yapısını açıklamak, Fosfor lasyon çeş tler n
bel rtmek olacak.
ATP yapı olarak baktığımızda RNA’nın yapısında bulunan aden n r bonüleot te benzerl k göstermekted r. Bu
nedenle ATP’ye nükleot t yapılıdır d yeb l r z. Yapısında 5 karbonlu r boz şeker , aden n azotlu organ k bazı ve 3
adet norgan k fosfat bulunmaktadır. Aden n bazı 5 karbonlu r boz şeker ne gl koz t bağıyla, lk norgan k
fosfat 5 karbonlu r boz şeker ne ester bağıyla bağlanmıştır. Son k fosfat arasındak bağlar yüksek enerj bağı
olarak adlandırılır ve canlılar bu bağların kopması sonucu açığa çıkan enerj y canlılık faal yetler nde
kullanırlar. ATP canlı hücreler tarafından anlık olarak üret l r ve kullanılır. Depolanmaz(ç zg l kaslar çok az
depolar) ve hücreden hücreye aktarılmaz.
34