Page 24 - OSMANGAZİ YKS BÜLTEN SAYI 3
P. 24
COĞRAFYA
DOĞAN ACAR / BTSO ALİ OSMAN SÖNMEZ SOSYAL BİLİMLER LİSESİ
Merhaba sevgili gençler,
Küçük yaşlarda başladığınız eğitim ve öğretim süreciniz tüm hızıyla devam ediyor. Eğitim hayatımızın
sonraki aşamalarına yön verecek çok önemli aşamalardan geçiyorsunuz ve bu aşamalardan belki de en
önemlisi idealimizdeki mesleğe adım atmamızı sağlayacak Yükseköğretim Kuruları Sınavı sınavıdır.
Üniversite giriş sınavının ilk oturumu olan TYT’de coğrafyadan 5, AYT'de ise TDE-SOS-1 ve SOS-2
oturumunda toplamda 11 soru sorulmaktadır. TYT oturumunda coğrafyanın 9 ve 10. sınıf
kazanımlarından soru gelmekte iken AYT oturumlarında ağırlıklı 11 ve 12. sınıf olmak üzere tüm
kademelerin coğrafya kazanımlarından soru sorulmaktadır.
Ocak ve Şubat aylarında 9. sınıflarda iklim elemanları olan sıcaklık, basınç, rüzgârlar, nem ve yağış ile
dünyadaki iklim tipleri işlenmektedir. 10. sınıflarda ise bu aylarda bitki örtüsü ve nüfus, nüfusun yapısı,
nüfus sayımları ve dünyada nüfusun dağılışı konuları işlenmektedir. ÖSYM’nin son on yıl içerisinde
yapmış olduğu sınavlara baktığımız zaman bu ay işlenen ilgili konuların sınavda sıklıkla yer bulduğu
görülmektedir. Doğrudan iklim sorusu sorulmasa da neredeyse her yıl iklimle ilişkili soruların sorulduğu
görülmektedir. Bitki örtüsü ise her yıl olmasa da belirli aralıklara öğrencilere sorulmaktadır. ÖSYM genel
itibariyle bir soruda birkaç kazanımı hedef almaktadır.
Ocak ve Şubat aylarında işlenen kazanımlara bakıldığında belki de en önemli kazanımın nüfus ve
nüfusla ilişkili konular olduğu görülmektedir. Son yıllarda beşeri ve iktisadi coğrafya alanına yönelik
olarak ÖSYM daha fazla soru sormaktadır. Bu alanın en önemli alt dallarından olan nüfus ve nüfusun
dağılışı hemen hemen her yıl en az bir soru ile üniversite adaylarının karşısına çıkmaktadır
9 ve 10. Sınıfların Coğrafya Dersi Ocak ve Şubat kazanımlarının son on yıl değerlendirilmesi
11. sınıf kazanımlarında Ocak ve Şubat aylarında Türkiye’de tarım, Türkiye’de madenler ve enerji
kaynakları ile Türkiye’de sanayi gibi iktisadi konular yer almaktadır. 12. sınıflarda ise tarihi ticaret yolları,
Türkiye’nin dış ticareti, Türkiye’deki doğal ve kültürel sembollerin mekânla ilişkisi, Türkiye’nin kültürel
mirası, coğrafi işaretler Türkiye’nin turizm potansiyeli ve varlıkları kazanımlarının olduğunu görmekteyiz.
Tablo 2’den de görüldüğü üzere ÖSYM bu kazanımlara yönelik olarak YKS' de 13 soru sordu. Sorulan
sorular içerisinde en yüksek pay 5 soru ile Türkiye’de tarım konusuna yönelik olarak oldu. Tarım
konusunu ,Türkiye’de turizm konusu takip etmektedir.
S A Y F A 2 2