Page 21 - YKS BÜLTEN SAYI 5
P. 21

TARİH

               BEKİR GÜLER      /     NURSEL ÇAĞLAR ANADOLU LİSESİ


         Merhaba gençler,

         Lise eğitiminin artık son dönemecine girdiniz. Son viraja girerken bu zamana kadar edindiğiniz

         birikimlerin  meyvesini  toplama  zamanı.    Tarih  dersinin  mayıs  ve  haziran  ayı  kazanımlarını

         sizlerle birlikte değerlendirmeye çalışacağız. Öncelikle  lise öğreniminizin tamamından sorumlu

         olduğunuz   YKS ’ de , 9,10,11,12. sınıf  Tarih dersi konularını mayıs haziran ayı kazanımlarını
         kapsayacak şekilde değerlendirmeye çalışalım.

         9.Sınıfta  işlediğimiz  ,  Türklerin  İslamiyet'i  Kabulü  ve  İlk  Türk  İslam  Devletleri  ,  son  4  yıl

         içerisinde      TYT’ de istisnasız her yıl ,  AYT’ de ise sıklıkla sorulan bir ünitedir. Tarih dersinde

         kavram  bilgimizi  ölçmeye  çalışan  ÖSYM,  neredeyse  her  yıl  Büyük  Selçuklular,  Karahanlılar  ,

         Gazneliler  gibi  önemli  devletleri  veya  Tuğrul  ve  Çağrı  Beyler,  Gazneli  Mahmut  gibi  önemli

         devlet  adamlarını  sormaktadır.  Geçmiş  yıllarda  çıkmış  sorular  bizler  için  bir  ölçüttür,  bu
         konulara dikkat etmeniz sizler için belirleyici olacaktır. Son olarak ilk Türk İslam eserlerini ve

         temel özelliklerini bilmeniz  size avantaj sağlayacaktır .

         10.  sınıflarda  mayıs  ve  haziran  ayında  Sultan  ve  Osmanlı  Merkez  Teşkilatı  ile  Klasik  Çağda

         Osmanlı Toplum Düzeni ünitelerini işledik. Bu üniteyle ilgili 2019-2021 yılları arasında TYT’ de

         birer soru çıkmış olduğunu görüyoruz. AYT’ de  Divanı Hümayun ve merkez teşkilatından son 4

         yıl içerisinde en az bir sorunun sorulduğu  görülmektedir. Osmanlı toplum düzeniyle ilgili olarak
         ise tımar sistemi, vakıf sistemi ve lonca teşkilatı dikkat edilmesi gereken temel başlıklardır.

         11.sınıfta,  Sermaye  ve  Emek,  19.  Ve  20.  Yüzyıllarda  Değişen  Gündelik  Hayat  üniteleri

          değerlendirildiğinde;  Osmanlı  devletinin  klasik  çağdan  beri  uyguladığı  ekonomik  faaliyetlerin

         dönüşüm sürecinin nasıl tamamlandığı, endüstriyel üretime geçiş süreci ve Osmanlı devletinde

         şirketleşme hareketlerinin sonucu olarak ortaya çıkan demiryolu projelerini detaylı bir şekilde
         görebiliyoruz.  Özellikle  Balta  Limanı  Ticaret  antlaşmasının  Osmanlı  Devleti’ni  bir  açık  pazar

         haline getirme hususu sıkça sorulmaktadır.

         12.sınıfta  Toplumsal  Devrim  Çağında  Türkiye  ve  Dünya  ünitesini  değerlendirecek  olursak;

         özellikle dünyanın soğuk savaşla beraber çift kutuplu bir düzene girmesi , dengelerin iki güç

         etrafında  birleşmesi  ve  Türkiye’nin  de  içeride  ve  dışarıda  birtakım  sorunlarla  uğraşması
         konuları    bu  ünitenin  belirleyici  unsurlarıdır.  11.  Sınıf  ve  12.  Sınıf  kazanımlarını  birlikte

         değerlendirecek olursa bu iki ünitenin de AYT’ de  bilgi sorusu olarak gelmesi olasıdır.

         Hepinize kolaylıklar ve başarılar diliyorum. Yolunuz açık olsun.





                    Tarih kainatın vicdanıdır..


                                                                                                       S A Y F A   1 8
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26