Page 21 - YKS BÜLTEN SAYI 5
P. 21
TARİH
BEKİR GÜLER / NURSEL ÇAĞLAR ANADOLU LİSESİ
Merhaba gençler,
Lise eğitiminin artık son dönemecine girdiniz. Son viraja girerken bu zamana kadar edindiğiniz
birikimlerin meyvesini toplama zamanı. Tarih dersinin mayıs ve haziran ayı kazanımlarını
sizlerle birlikte değerlendirmeye çalışacağız. Öncelikle lise öğreniminizin tamamından sorumlu
olduğunuz YKS ’ de , 9,10,11,12. sınıf Tarih dersi konularını mayıs haziran ayı kazanımlarını
kapsayacak şekilde değerlendirmeye çalışalım.
9.Sınıfta işlediğimiz , Türklerin İslamiyet'i Kabulü ve İlk Türk İslam Devletleri , son 4 yıl
içerisinde TYT’ de istisnasız her yıl , AYT’ de ise sıklıkla sorulan bir ünitedir. Tarih dersinde
kavram bilgimizi ölçmeye çalışan ÖSYM, neredeyse her yıl Büyük Selçuklular, Karahanlılar ,
Gazneliler gibi önemli devletleri veya Tuğrul ve Çağrı Beyler, Gazneli Mahmut gibi önemli
devlet adamlarını sormaktadır. Geçmiş yıllarda çıkmış sorular bizler için bir ölçüttür, bu
konulara dikkat etmeniz sizler için belirleyici olacaktır. Son olarak ilk Türk İslam eserlerini ve
temel özelliklerini bilmeniz size avantaj sağlayacaktır .
10. sınıflarda mayıs ve haziran ayında Sultan ve Osmanlı Merkez Teşkilatı ile Klasik Çağda
Osmanlı Toplum Düzeni ünitelerini işledik. Bu üniteyle ilgili 2019-2021 yılları arasında TYT’ de
birer soru çıkmış olduğunu görüyoruz. AYT’ de Divanı Hümayun ve merkez teşkilatından son 4
yıl içerisinde en az bir sorunun sorulduğu görülmektedir. Osmanlı toplum düzeniyle ilgili olarak
ise tımar sistemi, vakıf sistemi ve lonca teşkilatı dikkat edilmesi gereken temel başlıklardır.
11.sınıfta, Sermaye ve Emek, 19. Ve 20. Yüzyıllarda Değişen Gündelik Hayat üniteleri
değerlendirildiğinde; Osmanlı devletinin klasik çağdan beri uyguladığı ekonomik faaliyetlerin
dönüşüm sürecinin nasıl tamamlandığı, endüstriyel üretime geçiş süreci ve Osmanlı devletinde
şirketleşme hareketlerinin sonucu olarak ortaya çıkan demiryolu projelerini detaylı bir şekilde
görebiliyoruz. Özellikle Balta Limanı Ticaret antlaşmasının Osmanlı Devleti’ni bir açık pazar
haline getirme hususu sıkça sorulmaktadır.
12.sınıfta Toplumsal Devrim Çağında Türkiye ve Dünya ünitesini değerlendirecek olursak;
özellikle dünyanın soğuk savaşla beraber çift kutuplu bir düzene girmesi , dengelerin iki güç
etrafında birleşmesi ve Türkiye’nin de içeride ve dışarıda birtakım sorunlarla uğraşması
konuları bu ünitenin belirleyici unsurlarıdır. 11. Sınıf ve 12. Sınıf kazanımlarını birlikte
değerlendirecek olursa bu iki ünitenin de AYT’ de bilgi sorusu olarak gelmesi olasıdır.
Hepinize kolaylıklar ve başarılar diliyorum. Yolunuz açık olsun.
Tarih kainatın vicdanıdır..
S A Y F A 1 8